Feudalizm - ustrój społeczno-gospodarczy, w którym dominowała wielką własność ziemska, dająca feudałom władzę nad chłopami, którzy utrzymywali ich i dostarczali dochodów.
W całej historii świata Karol Marks wyróżnił pięć wielkich formacji społeczno-gospodarczych:
- wspólnota pierwotna - forma organizacji społecznej poprzedzająca powstanie państwowości; oparta była na wspólnej własności ziemi i częściowo narzędzi pracy oraz na obowiązku pracy, której produkt dzielono pomiędzy członków proporcjonalnie do potrzeb; brak własności
- niewolnictwo - forma społeczna, powstała na gruncie rozwoju wspólnoty pierwotnej, wyodrębniona na podstawie charakterystycznego sposobu produkcji, w którym środki produkcji i posługujący się nimi należeli do właściciela niewolników (trwało całą starożytność); niewolnicza praca na rzecz swoich panów
- feudalizm trwający całe średniowiecze
- kapitalizm - ustrój społeczno-gospodarczy, w którym przeważa kapitał prywatny i wolna przedsiębiorczość
- komunizm/socjalizm - rewolucyjną ideologia klasy robotniczej głosząca program całkowitego zniesienia prywatnej własności, obalenia kapitalizmu, zbudowania społeczeństwa bezklasowego.
- wspólnota pierwotna - forma organizacji społecznej poprzedzająca powstanie państwowości; oparta była na wspólnej własności ziemi i częściowo narzędzi pracy oraz na obowiązku pracy, której produkt dzielono pomiędzy członków proporcjonalnie do potrzeb; brak własności
- niewolnictwo - forma społeczna, powstała na gruncie rozwoju wspólnoty pierwotnej, wyodrębniona na podstawie charakterystycznego sposobu produkcji, w którym środki produkcji i posługujący się nimi należeli do właściciela niewolników (trwało całą starożytność); niewolnicza praca na rzecz swoich panów
- feudalizm trwający całe średniowiecze
- kapitalizm - ustrój społeczno-gospodarczy, w którym przeważa kapitał prywatny i wolna przedsiębiorczość
- komunizm/socjalizm - rewolucyjną ideologia klasy robotniczej głosząca program całkowitego zniesienia prywatnej własności, obalenia kapitalizmu, zbudowania społeczeństwa bezklasowego.
Marks wyodrębnił klasy antagonistyczne, które walczyły ze sobą:
- chłopi - pracują na ziemiach feudałów i dostarczają im dochody
- feudałowie - właściciele ziemi.
- chłopi - pracują na ziemiach feudałów i dostarczają im dochody
- feudałowie - właściciele ziemi.
Wyróżniamy dwa rodzaje stosunków:
- feudalne -> pan - chłop
Układ ten był zazwyczaj dziedziczny. Renta zależała od układu.
- lenne -> feudał - feudał
Nie wszyscy feudałowie byli sobie równi. Drabina feudalna przypomina kształtem piramidę.
Suzeren - najwyższy pan feudalny w państwie (władca), który nie miał nad sobą nikogo, a cały teren należał do niego; dawał wasalom ziemię z chłopami jako wynagrodzenie za posłuszeństwo i świadczone usługi.
- feudalne -> pan - chłop
Układ ten był zazwyczaj dziedziczny. Renta zależała od układu.
- lenne -> feudał - feudał
Nie wszyscy feudałowie byli sobie równi. Drabina feudalna przypomina kształtem piramidę.
Suzeren - najwyższy pan feudalny w państwie (władca), który nie miał nad sobą nikogo, a cały teren należał do niego; dawał wasalom ziemię z chłopami jako wynagrodzenie za posłuszeństwo i świadczone usługi.
Zawierają ze sobą układ/pakt/stosunek lenny, który zwykle jest dziedziczny. Mógł zostać zerwany, gdy wasal albo senior nie dotrzymuje warunków. Sprawa konfliktowała się, gdy jeden wasal miał dwóch seniorów, którzy zaczęli ze sobą walczyć - musiał wybrać silniejszego. Dlatego Kościół wprowadził Pokój Boży, który zabraniał wojen domowych od środy wieczorem do poniedziałku rano.
Świadczenia podstawowe:
Świadczenia dodatkowe:
- wykupienie seniora z niewoli
- ufundowanie córce seniora wesela
- ufundowanie synowi seniora pasowania na rycerza.
Świadczenia podstawowe:
- wykupienie seniora z niewoli
- ufundowanie córce seniora wesela
- ufundowanie synowi seniora pasowania na rycerza.
Kontrakt lenny/komendacja/akt komendacji
Zawierano go podczas uroczystości zwanej hołdem lennym. Obecny był senior i wasal. Dotyczy osób świeckich i duchownych (np. król nadawał ziemię biskupom). Była to uroczystość z bardzo dużą oprawą religijną. Najważniejsza była inwestytura (część hołdu lennego, podczas którego następuje nadanie ziemi). Toczył o nią spór cesarz i biskup. Ziemię przekazywano w formie symbolicznej. Jeśli lennikiem była:
- osoba świecka, to otrzymywała włócznię lub chorągiew
- osoba duchowna, to otrzymywała pierścień lub pastorał.
Cesarz i biskup kłócili się o zależność biskupa: czy to od papieża czy cesarza.
Wyrazem oddania, posłuszności, lojalności lennika wobec pana było włożenie złożonych rąk wasala w dłonie seniora.
W Europie Zachodniej kontynentalnej (np. Francja) przyjęła się zasada, że "wasal mojego wasala nie jest moim wasalem", czyli nie wszyscy byli poddanymi króla. Król np. w czasie wojny mógł nakazać swoim wasalom o stawienie się na nią, ale nie mógł prosić o to wasali swoich wasali.
Natomiast w Anglii obowiązywała zasada, że "wasal mojego wasala jest moim wasalem". Oznaczało to większą centralizację władzy. Król mógł zwrócić się do wasali na dowolnym szczeblu, każdemu mógł nakazać wstawiennictwo na wojnę.
Zawierano go podczas uroczystości zwanej hołdem lennym. Obecny był senior i wasal. Dotyczy osób świeckich i duchownych (np. król nadawał ziemię biskupom). Była to uroczystość z bardzo dużą oprawą religijną. Najważniejsza była inwestytura (część hołdu lennego, podczas którego następuje nadanie ziemi). Toczył o nią spór cesarz i biskup. Ziemię przekazywano w formie symbolicznej. Jeśli lennikiem była:
- osoba świecka, to otrzymywała włócznię lub chorągiew
- osoba duchowna, to otrzymywała pierścień lub pastorał.
Cesarz i biskup kłócili się o zależność biskupa: czy to od papieża czy cesarza.
Wyrazem oddania, posłuszności, lojalności lennika wobec pana było włożenie złożonych rąk wasala w dłonie seniora.
W Europie Zachodniej kontynentalnej (np. Francja) przyjęła się zasada, że "wasal mojego wasala nie jest moim wasalem", czyli nie wszyscy byli poddanymi króla. Król np. w czasie wojny mógł nakazać swoim wasalom o stawienie się na nią, ale nie mógł prosić o to wasali swoich wasali.
Natomiast w Anglii obowiązywała zasada, że "wasal mojego wasala jest moim wasalem". Oznaczało to większą centralizację władzy. Król mógł zwrócić się do wasali na dowolnym szczeblu, każdemu mógł nakazać wstawiennictwo na wojnę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz