Przyczyny:
a) reformy polityczne:
- dążenie do obalenia pozostałości ustroju feudalnego:
-> Francja była znacznie bardziej rozwinięta niż na przykład Polska
-> we Francji były pozostałości feudalizmu, na przykład poddaństwo chłopów na wsi
- król nie potrafił dobrać sobie dobrych współpracowników, a jeśli ich miał - nie słuchał ich
a) reformy polityczne:
- dążenie do obalenia pozostałości ustroju feudalnego:
-> Francja była znacznie bardziej rozwinięta niż na przykład Polska
-> we Francji były pozostałości feudalizmu, na przykład poddaństwo chłopów na wsi
- król nie potrafił dobrać sobie dobrych współpracowników, a jeśli ich miał - nie słuchał ich
Ludwik XVI |
- Ludwik XVI był nieudolny, dość uległy, łagodny, miał swoje pasje (np. zajmował się ślusarstwem, konwaliami), jako król był zły, niestanowczy, dlatego był fatalnie postrzegany
- absolutyzm był dobry w XVII w., ale obecnie stawał się anachronicznym ustrojem, musiało dojść do jego obalenia, a Ludwik XVI nie był osobowością, która potrafiłaby utrzymać ten ustrój
- absolutyzm był dobry w XVII w., ale obecnie stawał się anachronicznym ustrojem, musiało dojść do jego obalenia, a Ludwik XVI nie był osobowością, która potrafiłaby utrzymać ten ustrój
Maria Antonina |
- Maria Antonina wywierała fatalny wpływ na postrzeganie władcy i władzy, np.:
-> afera naszyjnikowa - miało to wpływ wizerunkowy, bo wydatki dworu to 10%, więc nie miało to istotnego wpływu na finanse państwa
-> jej życie i stosunek do poddanych fatalnie wpływał na opinie o władcy i władzy - rozrzutny tryb życia, zamiłowanie do hazardu, Austriaczka, lekceważące wypowiadanie się
-> nazywana Madame Deficyt, bo wybierała pieniądze ze skarbu, co nie było prawdą
-> afera naszyjnikowa - miało to wpływ wizerunkowy, bo wydatki dworu to 10%, więc nie miało to istotnego wpływu na finanse państwa
-> jej życie i stosunek do poddanych fatalnie wpływał na opinie o władcy i władzy - rozrzutny tryb życia, zamiłowanie do hazardu, Austriaczka, lekceważące wypowiadanie się
-> nazywana Madame Deficyt, bo wybierała pieniądze ze skarbu, co nie było prawdą
b) reformy gospodarcze:
- ogromne długi
- pusty skarb
- ogromny deficyt budżetowy (przewaga wydatków nad wpływami)
- pod koniec lat 80. XVIII w. Francję dotknęło mnóstwo klęsk żywiołowych (np. surowa ziemia), które spowodowało pogorszenie sytuacji najuboższej ludności (wiejskiej), był głód. Przy innych, bardziej sprzyjających okolicznościach (obiektywno-pogodowych) byłoby lepiej. Była to wina:
- ogromne długi
- pusty skarb
- ogromny deficyt budżetowy (przewaga wydatków nad wpływami)
- pod koniec lat 80. XVIII w. Francję dotknęło mnóstwo klęsk żywiołowych (np. surowa ziemia), które spowodowało pogorszenie sytuacji najuboższej ludności (wiejskiej), był głód. Przy innych, bardziej sprzyjających okolicznościach (obiektywno-pogodowych) byłoby lepiej. Była to wina:
Ludwik XV |
Ludwik XIV |
-> Ludwika XIV, który prowadził wojnę za wojną i zrujnował kraj
-> Ludwika XV, który mawiał: "po mnie choćby potop" - nie przejmował się tym, co będzie w przyszłości, czym wypełni skarb, prowadził bardzo rozrzutny tryb życia i polityki zagranicznej, wyczerpał Francję
-> Ludwika XV, który mawiał: "po mnie choćby potop" - nie przejmował się tym, co będzie w przyszłości, czym wypełni skarb, prowadził bardzo rozrzutny tryb życia i polityki zagranicznej, wyczerpał Francję
c) reformy społeczne: we Francji były trzy stany społeczne. Problem Francji polegał na tym, że wszyscy ze wszystkimi byli skonfliktowani (pomiędzy stanami i wewnątrz nich):
3% populacji
|
97% populacji
|
||
duchowieństwo
|
szlachta
|
stan trzeci
- nie mają wpływu na władzę
- wywołają rewolucję
|
|
mieszczaństwo
- najważniejsza grupa podczas rewolucji
|
chłopi
|
||
wyższe duchowieństwo
- np. biskupi, kardynałowie, opaci klasztoru,
- jest ich niewielki odsetek,
- bardzo bogaci, opływający we wszelkie
dostatki,
- ich tryb życia nie miał nic wspólnego z ich
powołaniem, utrzymują kochanki i dzieci
|
arystokracja
- bogata szlachta,
- zgromadzona najczęściej w Wersalu
- mają wpływ na władzę, bo są przy królu
- większość jest niewykształcona (nie muszą
się kształcić, bo od pokoleń są bogaci i nie jest im to
potrzebne),
- prowadzą bezproduktywne życie na dworze króla,
gdzie romansują, plotkują
|
burżuazja
- np. kupcy, rzemieślnicy, przemysłowcy,
bankierzy,
- najbogatsza warstwa,
- intelektualnie wspierani przez wolne zawody,
- nie są wykształceni
|
- są mało ważni przy rewolucji
- w niewielkim stopniu będą mieli swój udział,
- nie interesowali się tym, co działo się w
miastach
- nie mieli świadomości narodowej
|
wolne zawody (inteligencja)
- są wykształceni (wraz z rozwojem przemysłu,
rozwija się nauka, medycyna, prawo – pojawiają się wolne
zawody: prawnicy, dziennikarze, lekarze, inżynierowie,
nauczyciele, artyści),
- stają się potrzebni,
- mają pieniądze i wykształcenie (wszystko to,
co jest potrzebne do sprawowania władzy)
- nie mają wpływu na władzę, bo nie są
dopuszczeni do Wersalu
- mają potencjał,
- dążą do przejęcia władzy i jej zmiany
|
|||
drobnomieszczanie
- drobniejsi kupcy, właściciele małych zakładów
rzemieślniczych, małych sklepów,
- średniozamożni mieszczanie
|
|||
kler niższy
- np. księża, proboszcze, wikariusze
- jest to masa ludzi ubogich, dlatego z
wściekłością patrzyli na bogatych duchownych, którzy mieli
wszystko
- spora ich część poprze rewolucję, bo nie
korzystali z przynależności do tego stanu uprzywilejowanego
|
szlachta prowincjonalna
- nienawidzą arystokracji, są od nich znacznie
biedniejsi,
- nie mają wpływu na sprawowanie władzy, bo
mieszkają na prowincji
|
||
ubogie mieszczaństwo
(lumpenproletariat)
- np. robotnicy, służba domowa, czeladnicy w
zakładach rzemieślniczych,
- utrzymują się z pracy własnych rąk,
- są najbiedniejsi,
- kieruje nimi burżuazja
|
|||
szlachta urzędnicza
(szlachta z ubrania)
- motor napędowy rewolucji,
- nie są to urodzeni szlachcice,
- są to najczęściej mieszczanie, którzy
zdobyli wykształcenie, dlatego zostali zatrudnieni na dworze
królewskim,
- po Wersalu nie mogli krążyć ubrani w strój
mieszczański, dlatego ubierali się jak szlachta (stąd nazwa),
- traktowani z pogardą przez szlachtę z
urodzenia
|
Drobnomieszczanie i ubogie mieszczaństwo wyjdzie
na ulicę, jest to siła napędowa podczas rewolucji. To oni
manifestują i wywierają fizyczną presję.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz